onsdag 10 februari 2010

LIVSMÅL!


För ett halvår sedan hittade jag ett nytt livsmål.

Jag har vid upprepade tillfällen funderat över vad det är med segling som gör mig så tillfreds. Visst älskar jag känslan av frihet, att lägga ut från bojen utan att starta motorn och tyst glida fram och känna hur båten tar fart över fjärdarna. Visst älskar jag att känna vinden i ansiktet, solen som bränner, att kämpa genom hård kryss för att ÄNTLIGEN få falla av på en snabb halvvind eller lung slör, att knäppa upp kläderna och njuta av värmen med vinden i ryggen på läns. Det finns mycket annat jag skulle kunna beskriva som underbart, eftersom jag verkligen älskar segling och skärgården, men det täcker ändå inte in. Inte riktigt.

Så kom jag plötsligt på det.

Det som gör mig så lugn och får mig att känna sådan ro, är att allt är omfattligt.
Segelbåten i sig innebär en begränsning, såväl rumsligt som mentalt. Rumsligt på det sättet att alla saker har sin plats. Det är sjöstuvat, jag ska snabbt kunna komma åt de saker som jag behöver, även i en stressad situation. Jag har lagt dem där de ska ligga och jag förväntar mig att hitta dem där. Mentalt på det sättet att jag vet vad jag sysslar med, vart jag är på väg. Är det lugnt väder, då får det ta den tid det tar. Är det blåsigt och struligt - så är det det. Det är bara att rätta in sig efter naturen, för den rår jag i alla fall inte på. Det är en skön känsla. Det finns oerhörda krafter, men om jag ser till att vara så förberedd som det går och inte ta risker i onödan, då känner jag mig trygg med att jag klarar av det. På det sättet blir det aldrig tråkigt, heller.


Hur passar då det här in på resten av livet?

Det är just ordet "omfattligt" som jag fastnat för.
Jag inser att jag i mitt liv har så otroligt många saker på gång. Samtidigt. I mina bästa stunder kämpar jag på för att avsluta något av alla mina projekt och trivs med det. I mina sämsta gör jag ingenting, av leda eller bara för att jag inte orkar vara duktig. I sådana stunder - och inte bara då - kan jag istället få för mig att det skulle vara mycket roligare att sätta igång med något nytt, skojigt! Och så är jag igång igen...

Så där har jag hållit på hela livet, tror jag, men nu är det slut med det!
Nu ska jag se till att avsluta det ena projektet efter det andra och inte tillåta mig att starta några större projekt som kommer att kräva min tid.
Huset ska först och främst bli färdigt - eller så färdigt som ett hus nu kan bli. I alla fall ska jag se till att jag kommer till en nivå där jag kan sitta och njuta av min underbara tomt, ligga i hängmattan med en bok i en välförtjänt paus i det planerade jobbet med altanbygge, stensättning eller vad det nu kan vara. Tänk - att få komma dit att jag kan planera hur jag nästa sommar ska bygga mig en båt! Underbart!

Under tiden ska jag naturligtvis fortsätta med allt annat som jag sysslar med;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar